Harijs Švarcs: Kā dzīvot [strādāt] tālāk – kāpēc uzņēmumi sāk atgriezties birojos?

Nav vienas formulas, kā turpmāk strādāsim – katram uzņēmumam jāatrod sava pieeja. Visticamāk, neatradīsim miljons iemeslu, kāpēc birojs izkonkurēs darbu mājās, taču iemeslu noteikti ir gana daudz – gan uzņēmumu, gan darba ņēmēju pusē.
Kāpēc uzņēmumi vēlas atgriezties birojos?
Pirms pandēmijas daudzi uzņēmumi veidoja savu iekšējo kultūru, lai darbinieki pēc iespējas vairāk laika pavadītu birojā. Viņi radīja modernus birojus, jaunus darba vidi un organizēja pasākumus, lai piesaistītu un iesaistītu darbiniekus.
Tāpēc loģiski ir pieņemt, ka tiklīdz apstākļi to atļaus, šie uzņēmumi atkal mēģinās radīt vidi, kurā darbinieki vēlas atgriezties. Birojs būs vieta, kur darbiniekiem ir viss nepieciešamais, lai viņi varētu strādāt efektīvāk, labāk un patīkamāk.
Pagaidām Latvijā uzņēmumi nav izteikuši skaļus paziņojumus par to, kā viņi strādās nākotnē, jo vēl dzīvojam pandēmijas apstākļos. Vadītāji un īpašnieki vēl nav pieņēmuši galīgos lēmumus. Izņēmums ir “Tet” un “Tele2”, kas jau paziņojuši, ka darbiniekiem būs iespēja trīs mēnešus gadā strādāt attālināti.
Tikmēr pasaulē “Amazon” un “Microsoft” atgriežas birojos, un “Microsoft” pat paplašina savas telpas. Šie uzņēmumi domā par to, kā strādāt efektīvāk birojā, piemēram, ļaujot komandām izvēlēties dažādas biroju lokācijas. Protams, Latviju nevar tieši salīdzināt ar ASV, taču tas, ka lielākie IT un e-komercijas uzņēmumi atgriežas birojos, ir nozīmīgs signāls.
Tomēr daudzi uzņēmumi ir veiksmīgi pārgājuši uz attālināto darbu, un abas puses – gan darbinieki, gan vadītāji – ar to ir apmierināti.
Ja uzņēmuma kultūra un komanda jau ir labi izveidota, tad problēmu ar attālināto darbu nav. Taču, ja tas turpināsies ilgstoši un sāk mainīties darbinieki, var rasties neparedzētas problēmas.
Attālināti, daļēji attālināti vai klātienē?
Katram uzņēmumam pašam jāatbild uz jautājumu: kā mēs strādāsim turpmāk?
Nav vienotas formulas vai pareizās atbildes. Daži uzņēmumi izvēlēsies hibrīda modeli un atvērtā tipa birojus, bet citi atgriezīsies pilnībā klātienes režīmā.
Daudzi uzņēmumi vēl tikai vērtē attālinātā darba efektivitāti un apsver, vai tas būs pieejams visiem darbiniekiem vai tikai noteiktām komandām.
Šobrīd cilvēkresursu speciālistiem ir ļoti svarīga loma – viņi nosaka, kā uzņēmumi strādās nākotnē.
Lai hibrīdmodelis būtu veiksmīgs, uzņēmumiem būs jāievieš jauni noteikumi:
• Kuri darbinieki drīkst strādāt attālināti?
• Kā nodrošināt biznesa nepārtrauktību?
• Cik dienas nedēļā var strādāt attālināti?
• Kā notiks sapulces – klātienē, attālināti vai jauktā formā?
• Kā strādāt ar ārvalstu kolēģiem?
Atbildes uz šiem jautājumiem uzņēmumi atradīs tikai caur reālu pieredzi un eksperimentiem.
Nākotnes attīstība
Mēs esam gandarīti, ka mūsu apkārtnē turpinās attīstība – tiek būvēts jauns, skaists un mūsdienīgs parks, kas sniegs lieliskas atpūtas un relaksācijas iespējas mūsu darbiniekiem. Tiek veidota jauna publiskā apbūve, kā arī tiek būvētas jaunas dzīvojamās mājas, kas papildinās jau esošo Skanstes izglītības un sporta infrastruktūru – Banku Augstskolu, veikalus, “Elektrum Olimpisko centru”, “Arēnu Rīga”.
Šie attīstības projekti padarīs biroju vidi vēl pievilcīgāku, sniedzot papildu motivāciju darbiniekiem atgriezties birojos.